
29. oktober 2025, kl. 13:16
Michelins afdeling for ”inflatable solutions” og den ligeledes franske luftfartsvirksomhed Voliris intensiverer deres hidtidige samarbejde med NATAC, som er et nyt, hybridt flykoncept, der kombinerer egenskaber fra luftskibe og fly med det formål at fremme bæredygtig godstransport.
I forlængelse af et længerevarende samarbejde har Michelins afdeling for ”inflatable solutions” og Voliris, netop meddelt, at de intensiverer deres hidtidige samarbejde om fremtidens elektriske godsfly.
Et hybridt flykoncept, der kombinerer egenskaber fra luftskibe og fly med det formål at fremme bæredygtig godstransport, kaldet NATAC, er et fly, som består af en stor foldbar og oppustelig vinge, der er udviklet til at modstå ekstreme belastninger og vejrforhold. Designet gør, at NATAC kræver 4 gange så lidt energi til at transportere 30 tons sammenlignet med et traditionelt fragtfly.
Den totale volumen for vingen er 25.000 kubikmeter, og NATAC-vingen har ingen behov for en traditionel landingsbane. Derfor kan det også klare fragtopgaver autonomt i områder uden klassisk luftfartsinfrastruktur, fremhæver samarbejdspartnerne. Den oppustelige vinge bliver fyldt med helium, men er også fra start 100 procent kompatibel med brint.
Når pilotprojektet som forventet er klar til de første officielle flyvninger i 2028, er det Michelins og Voliris' klare mål, at det kan bidrage til en ændret form for lufttransport, der har et lavt miljøaftryk og større fleksibilitet. I samarbejdet bidrager Michelin særligt med sin mere end 130-årige erfaring og ekspertise inden for materialeudvikling og kompositteknologi.
