16. oktober 2024, kl. 06:48
Underdirektør Mikkel Haarder, Forskning, Uddannelse & Mangfoldighed i DI efterlyser især østdanske folkeskolers interesse for det lokale erhvervsliv. Mens det i Norddjurs er 88 procent af skolerne, der har erhvervspraktikanter eller besøg af en skoleklasse, så er det i Glostrup under 25 procent.
En aktuel spørgeskemaundersøgelse fra DI blandt mere end 7.500 virksomheder i hele landet viser, at mens skoler i Norddjurs og Vesthimmerlands kommuner samarbejder henholdsvis 88 og 82 procent af virksomhederne med en lokal skole. I Syddjurs, Hjørring, Sønderborg og Holstebro ligger tallet mellem 79 procent og 81 procent. Derimod er det i I Brøndby, Allerød og Glostrup er det under 25 procent, fortæller DI-underdirektør Mikkel Haarder, Forskning, Uddannelse & Mangfoldighed:
"Skolerne i hovedstadsområdet halter bagud her. De har ikke har brugt tid på at vise eleverne de job- og karrieveje, der findes hos de lokale virksomheder, mens mange skoler i Jylland i langt højere grad f.eks. har foldet undervisningen ud med et virksomhedsbesøg eller givet eleverne mulighed for at komme i erhvervspraktik. Og det gode samarbejde, de allerede har med de lokale virksomheder, kommer dem til gode, når de lige om lidt skal skaffe meningsfuld erhvervspraktik til alle elever i de ældste klasser," siger Mikkel Haarder.
Annonce - artiklen fortsætter under banneret
Målet er at tilbyde erhvervspraktik til cirka 50.000 elever allerede fra næste skoleår, når det bliver et lovkrav, at skolerne i højere grad bruger virksomhederne i lokalområdet i undervisningen, og at alle folkeskoleelever kommer i en uges erhvervspraktik i løbet af enten 7., 8. eller 9. klasse. Her vil skolerne have gavn af at udpege en erhvervsplaymaker, fremhæver Mikkel Haarder:
"Så når kommunerne i hovedstadsområdet kun har kontakt til i gennemsnit 40 procent af virksomhederne, men lige om lidt skal finde en meningsfuld erhvervspraktik til cirka 10.000 elever, så kræver det, at de trækker i arbejdstøjet og får et samarbejde i stand med langt flere virksomheder end de har i dag. Det er en stor opgave, hvor skolerne i Jylland har sikret sig en helt anden trædesten i forhold til at nå i mål med opgaven," siger Mikkel Haarder, og uddyber:
"Det kræver mindst en nøgleperson, som har opgaven med at få det hele til at gå op i en højere enhed. Jeg vil derfor opfordre alle kommuner til at udpege en erhvervsplaymaker. En som står for kontakten mellem skoler, virksomheder og elever, og som har det store overblik".