13. september 2021, kl. 17:08
130 virksomheder og organisationer på tværs af EU gået sammen om en banebrydende sorteringsteknik, der gør brug af digitale vandmærker, og som nu skal testes i København, meddeler Plastindustrien.
Projektet er døbt HolyGrail 2.0 og ledes af den europæiske mærkevareorganisation AIM med økonomisk støtte fra Alliance To End Plastic Waste (AEPW).
Løsningen er baseret på en potentielt revolutionerende teknologi i form af digitale vandmærker, der kan indeholde detaljerede informationer om det produkt, de er påført, fremhæver brancheorganisationen Plastindustrien.
Annonce - artiklen fortsætter under banneret
Flere af de deltagende virksomheder i projektet, herunder Arla, Coop, Danone, Nestlé, Orkla, PepsiCo, Procter & Gamble og Schulstad, vil i den kommende tid implementere digitale vandmærker på udvalgte produkter.
Sorteringsløsningen skal så testes i løbet af efteråret 2021 på Københavns Kommunes testanlæg på ARC – Amager Ressourcecenter.
Her vil der blive gennemført en semi-industriel test over en periode på tre måneder, før den færdigtestede løsning i 2022 tænkes demonstreret på fuldskala-sorteringsanlæg i Tyskland og Frankrig, påpeges det.
Miljøpolitiskchef i Plastindustrien, Christina Busk, ser positivt på udviklingen:
"Vi er meget tilfredse med, at Danmark bliver testland for digitale vandmærker i HolyGrail 2.0. Plastbranchen ser det som en spændende teknologi med et stort potentiale. Det er vigtigt for kvaliteten i genanvendelsen, at plastaffaldet kan blive sorteret alt efter, hvorvidt det er beregnet til food eller non-food. Vi ser det som et afgørende skridt på vejen mod at rykke Danmark fra at være en forbrændingsnation til at være en genanvendelsesnation."
De digitale vandmærker er usynlige for det blotte øje, og derfor kan de printes over hele produktet. Dette muliggør en langt mere detaljeret automatisk sortering af produkterne i affaldsfasen, end hvad der hidtil har været muligt, konstaters det.