12. februar 2021, kl. 07:14
Give Steel A/S i Brande, meddeler at den danske produktionsvirksomhed skal levere stålkonstruktionerne til tunnelelementfabrikken for betonelementerne til Femern-Bælt-forbindelsen. Ordren er den største i Give Steels historie.
Leverancer på langt over 8.000 tons stålkonstruktion, bestående af mere end 20.000 stålspær, søjler og bjælker, indgår i en ordre som Joint Venture-selskabet Femern Link Contractors, FLC, som står for design og byggeri af sænketunnelen til Femern Bælt-tunnelen, netop har lagt ordren på hos Give Steel.
I totalentreprisen er der inkluderet underentreprenør-opgaver som for eksempel facadebeklædning og tag med videre. Alle underentreprenøraftaler er langt fremskredet og i proces.
Projektet skaber således nu også flere arbejdspladser i Jylland. I forbindelse med kontrakten har Give Steel også tilbudt Lolland Kommune at oprette lærepladser til udfordrede unge fra Lolland Kommune, så de kan få en uddannelse på Give Steels fabrik i Brande. Her har virksomheden allerede 30 lærepladser til unge mennesker med og uden særlige udfordringer, oplyser administrerende direktør Torben Larsen, Give Steel, som videre fortæller:
”Året starter godt ud. Vi har netop udgivet vores første EPD-miljøvaredeklarationer og kan nu glæde os over den største ordre i virksomhedens historie. Alle stålkonstruktioner til projektet i Rødby bliver produceret i Brande og jeg glæder mig over, at vi kan bevare og skabe arbejdspladser i Danmark. Femern-forbindelsen er så stort et byggeprojekt at det gerne skal komme hele Danmark til gode. Vi har som virksomhed gode erfaringer med at give unge på kanten af arbejdsmarkedet en chancen for en uddannelse – det er en del af vores DNA. Vi har således med ordren også fået mulighed for at sætte et socialt fingeraftryk, hvilket er et klart mål i vores bæredygtighedsstrategi".
Tunnelelementfabrikken skal producere første element til Femern Bælt-tunnelen fra slutningen af 2023 og det sidste i sidste halvdel af 2026. Femern-forbindelsens 18 kilometer lange tunnel forventes at stå færdig midt i 2029.