Teknovation Logo
robot

 
  • Projektet er netop startet og skal som det første have ansat de femten nye ph.d.-studerende. I alt tre af de nye unge forskere vil blive tilknyttet DTU, påpeges det.

14. januar 2021, kl. 13:18 

Eksperter i flyvende robotter skal uddannes

DTU er sat i spidsen for det EU-støttede Marie Curie-projektet, AERO-TRAIN, der skal udvikle flyvende robotter/droner og eksperter hertil, som kan vedligeholde vindmøller, broer og anden vigtig infrastruktur, meddeler universitetet.


I alt 15 ph.d.-studerende vil blive uddannet til at udvikle intelligente flyvende robotter gennem et aktuelt netværk, døbt Marie Skłodowska-Curie Innovative Training Network.

Målet er, at dronerne både skal kunne gennemføre inspektion af infrastruktur som broer, vindmøller eller store fabriksanlæg og lave forskellige vedligeholdelsesopgaver, frenhæver DTU. 

Tre videnskabelige hovedområder vil blive involveret.

Det første er intelligent mekatronik, som kombinerer mekanik, elektronik og informationsteknologi. De andet andre er kunstig intelligens til de flyvende robotter. Og sidst men ikke mindst handler det om samarbejde mellem mennesker og robotter.

Lektor ved DTU Elektro, Matteo Fumagalli, leder det store internationale projekt, hvor deltagerne inkluderer Luleå Tekniska Universitet (Sverige) Universidad de Sevilla (Spanien) Eidgenoessische Technische Hochschule Zürich, (Schweiz) Università Degli Studi di Napoli Federico II (Italien), Fundació Eurecat, Spanien, Fundación Andaluza para el Desarrollo Aeroespacial (Spanien) WideFind AB (Sverige) og Tampereen Korkeakoulusäätiö Sr (Finland). 

Og DTU-lektoren fremhæver at fokus for eksperterne vil være på enheder, der skal kunne operere både med sensorer og en robotarm, så de ikke blot kan iagttage eksempelvis en revne, men også er i stand til at reparere den.

De skal sålede være med til at sørge for, at dronerne udvikles, så de fremover ikke blot kan flyve tæt på infrastrukturen, men også manøvrere et værktøj stabilt med en robotarm.

Derudover skal deres evne til at fungere som et autonomt system styrkes, da de ikke vil blive styret af en menneskelig pilot, men selv skal kunne manøvrere rundt også under udfordrende forhold som eksempelvis i blæsevejr eller dårligt lys, hvor det kan være svært for de flyvende robotter at udføre nøjagtige vedligeholdelsesopgaver, uddyber han.

Herudover er der to store forskningsmæssige opgaver. Det gælder i forhold til at udstyre dronen med kunstig intelligens, og dels i at sikre, hvordan nye teknologier som augmented reality og mixed reality kan anvendes i kommunikationen mellem menneske og maskine, den flyvende robot.

Idéen er nemlig, at dronen skal fungere i samarbejde med en menneskelig ekspert, der under dronens inspektion kan vurdere de skader, den finder, og derefter instruere dronen om, hvordan vedligeholdelsen skal foretages. Det stiller høje krav til effektiviteten af kommunikationen mellem drone og menneske. 

Endelig deltager også flere virksomheder som partnerorganisationer, påpeger projektlederen. Et af målene er nemlig at få udfyldt det hul, der i dag eksisterer mellem industriens behov og den forskning, der er hidtil er sket inden for området.

”Et Marie Curie ph.d.-projekt er meget prestigefyldt inden for forskningsverdenen og noget af det bedste, man kan opnå. Vi regner derfor med i løbet af de kommende måneder at kunne ansætte nogle af verdens dygtigste unge hoveder til at løse de forskningsopgaver, der er knyttet til projektet,” udtaler Matteo Fumagalli, ifølge DTU.


  • Del denne artikel på Facebook
  • Del denne artikel på Twitter
  • Del denne artikel på LinkedIn

 

 
 
 
 
 
Teknovation
 
 
Teknovation ApS
Sydvestvej 110, 1
2600 Glostrup
T. 46139000
F. 46139021
M. info@teknovation.dk
CVR Nr. 28680392

 
Copyright © Teknovation ApS
All Rights Reserved.
CMS: Scalar Media

Persondata- og cookiepolitik