Teknovation Logo
robot

 
  • Det er voldsomt dyrt at vedligeholde dagens kæmpe varmevekslere på enorme skibsmotorer. Simon Heide-Jørgensen er derfor ved at udvikle et kompositmateriale, der kan erstatte det klassiske støbte jern. (Foto: Anders Trærup)

12. december 2019, kl. 10:37 

Komposit-erstatninger til maritime miljøer

Inden i de adskillige etager store motorer til verdens største skibe sidder enorme varmevekslere lavet af støbejern. Et aktuelt forskningsprojekt skal for første gang finde en billig komposit-erstatning til de klassiske støbte emner, som kan koste hundredtusindvis af kroner at vedligeholde.


Danske Vestas Aircoil og Institut for Ingeniørvidenskab, Aarhus Universitet, har slået pjalterne sammen for at finde et alternativ til de tonstunge varmeveksler-konstruktioner, der i årtier har været en central del af kæmpestore, turboladede skibsmotorer.

Målet er at reducere vægten af dækslerne til varmeveksleren, som på de største motorer kan være adskillige meter høje og veje mange hundrede kilogram. Det er første gang, man på denne måde forsøger at erstatte det klassiske støbejerns-produkt:

Annonce - artiklen fortsætter under banneret


”Det er uudforsket farvand, vi begiver os ud i. Der findes godt nok flere alternativer til støbejern i dag, men det er i form af meget dyre metallegeringer. Det er første gang, vi med dette projekt forsøger at finde en billigere eller tilsvarende løsning af komposit, men det er ikke let, fordi forholdene er så barske, som de er,” siger Simon Heide-Jørgensen, Erhvervs-Post-doc på projektet, der er støttet af Innovationsfonden og går under navnet comMEC: Durability of composite end plate for marine engine cooler.

”Materialet, vi leder efter, skal kunne holde til vand, saltvand, vibrationer, højt tryk og høje temperaturer. Ikke kun kortvarigt, men hele tiden og i mange, mange år fremover. Og så skal det gerne være prissvarende til det nuværende, som man har benyttet i årevis,” fortæller Simon Heide-Jørgensen.

Der er ellers rigeligt med økonomisk incitament til at finde et alternativ til støbejern. Hvis man i dag finder en lækage i systemet, er man nødt til at stoppe motoren og finde fejlen ved at åbne dækslerne. Men de er så tunge, at de kræver specialmandskab og -værktøj. Hvilket kan være tidskrævende og omkostningsrigt. Samtidig koster det let hundredtusindvis af kroner i downtime pr. dag, skibet ligger stille.

”Hovedmålet med projektet er at finde et Proof of Concept på et materiale og design til dækslet, som kan holde til det hele, samt forudsige konsekvenserne ved den langvarige udsættelse for de barske forhold. Herfra er meningen at tage materialet videre, og forhåbentlig på sigt skabe en lettere og stærkere konstruktion, som ikke behøves den kemiske behandling,” siger Simon Heide-Jørgensen.

ComMEC-projektet ledes af lektor Michal Budzik fra Institut for Ingeniørvidenskab, AU, og R&D Manager Claus Hessler Ibsen fra Vestas Aircoil.


  • Del denne artikel på Facebook
  • Del denne artikel på Twitter
  • Del denne artikel på LinkedIn

 

 
 
 
 
 
Teknovation
 
 
Teknovation ApS
Sydvestvej 110, 1
2600 Glostrup
T. 46139000
F. 46139021
M. info@teknovation.dk
CVR Nr. 28680392

 
Copyright © Teknovation ApS
All Rights Reserved.
CMS: Scalar Media

Persondata- og cookiepolitik