Teknovation Logo
robot

 
  • Der skal bygges 100 til 150 havvindmølleparker (Thor størrelse) det kommende årti, hvis vi skal efterkomme behovet for vedvarende energi i Europa siger Head of Offshore Wind i Vattenfall, Michael Simmelsgaard.

22. marts 2019, kl. 14:16 

Klimaet skal reddes i tre trin

Digitalisering, billigere vindmøller etableret i alle verdenshjørner og endnu flere dedikerede virksomheder (og politikere), der tager et samfundsansvar. Det er opskriften på en hurtigere og mere ambitiøs omstilling til vindenergi med henblik på at redde klimaet, lød budskabet ved Vindmølleindustriens Årsmøde 2019.


Nærmere bestemt blev budskabet med digitalisering, billigere vindmøller og mere samfundsansvar præsenteret da Google, Shell New Energies, Vattenfall og Siemens Gamesa førte ordet på første del af Vindmølleindustriens Årsmøde 2019.

”Den udfordring vi står over for, er massiv. Vi skal blive CO2-neutrale inden for en generation. Derfor handler det ikke bare om Danmark. Det handler om, at vi skal videreføre vores teknologiske udvikling med fortsat lavere priser på vindenergi og udbygge i hele verden,” lød der konkret fra Head of Offshore Wind i Vattenfall, Michael Simmelsgaard, og tilføjede:

”Udfordringen er kæmpe stor, så der er plads til alle, der vil bygge vedvarende energi. Det er glædeligt, at store internationale virksomheder går forrest og sætter en standard.”

Hvad angår Google, så køber den verdensførende amerikanske IT-virksomhed aktuelt elektricitet fra vedvarende energikilder, særligt vindenergi, der svarer til Googles samlede årlige globale elforbrug på 7,6 terawatt-timer (7.600.000 MWh).

Men da datacentrenes elforbrug er meget konstant henover døgnet, mens elproduktionen fra vindmøller og solceller svinger, er der i praksis tale om at Google noget af tiden anvender elektricitet produceret ved brug af fossile brændsler. Dette ønsker virksomheden at undgå. Google har derfor pålagt sig selv en målsætning om at anvende CO2-neutral elektricitet i alle døgnets timer.

"Google vil gøre alt for at få vedvarende energi. Vi vil ikke erstatte de partnere, vi har i dag, men vi har en kompetence på machine learning, hvor vi kan fordele energi klogere, og hvis vi kan skabe værdi ved at disrupte måden, som energi produceres og forbruges, så holder vi os ikke tilbage,” sagde Google EU Energy Lead, Marc Oman og understregede, at dette er, hvad Google anser som en 10X Challenge.

 har en digital tilgang til fremtidens energisystem, men også i virksomhederne, der arbejder med udvikling, produktion og ejerskab af vindmøller står digitalisering højt på agendaen. Digitalisering er nemlig en af de nøgler, der skal låse døren op for billigere vind og mere fleksibelt forbrug i takt med at produktionen af vedvarende energi øges.

Som i Googles tilfælde, så kan virksomhederne i vindmøllesektoren kun gætte på de digitale løsninger, som vil være dominerende i fremtiden, da de ikke er udviklet færdigt endnu. Chief Digital Officer i Siemens Gamesa, Christian Sønderstrup, satte også fokus på behovet for digitalisering:

”Vi ved, at verden ændrer sig og at vi skal derfor ændre vores forretning. Det arbejde skal vi starte i dag for at vi også om 5 år kan tilbyde vores kunder et digitalt produkt. Fordi vi ikke kender udviklingen, så skal man lave et sats,” konstaterede han, ifølge Vindmølleindustrien, med en reference til, at det er umuligt at vide, hvem der i fremtiden bliver energisektorens svar på Netflix.


  • Del denne artikel på Facebook
  • Del denne artikel på Twitter
  • Del denne artikel på LinkedIn

 

 
 
 
 
 
Teknovation
 
 
Teknovation ApS
Sydvestvej 110, 1
2600 Glostrup
T. 46139000
F. 46139021
M. info@teknovation.dk
CVR Nr. 28680392

 
Copyright © Teknovation ApS
All Rights Reserved.
CMS: Scalar Media

Persondata- og cookiepolitik