Teknovation Logo
robot

 
  • Man skal ”holde tungen lige i munden”, når to store lejer – hver med en egenvægt på 4 tons – skal manøvreres på plads. (Foto: Schaeffler)

7. december 2017, kl. 07:04 

Lejer til en af de største testbænke

Schaeffler Danmark har leveret de koniske rullelejer til den 31 meter lange, 8 meter bredde og 13 meter høje testbænk konstrueret af ingeniørvirksomheden R&D, som netop er færdigmonteret og klargjort til brug hos LORC i Munkebo.


Den aktuelt indviede enorme testbænk fra R&D hos Lindø Offshore Renewables Center, LORC. er bygget til Highly Accelerated Life Test, HALT, hvilket vil sige udmattelsestest af vindmøllenaceller, og Schaeffler Danmark har leveret koniske FAG-rullelejer til teststandens hydrauliske Test Load Unit, TLU.

TLU-enheden, der er baseret på en Stewart-platform, fungerer som en vindsimulator, der kan påføre vindens reaktioner på vindmøllenacellenshovedaksel i form af henholdsvis tre belastnings- og momentretninger. Stewart-platformen består af et hus på 86 tons, som belastningerne overføres til via hydraulikcylindre. Imellem hus og aksel er der placeret to lejer for at overføre belastninger samt rotation.

Her er tale om en aksel af store dimensioner og en vægt på hele 56,8 tons.Til TLU-enheden har man valgt to koniske FAG-rullelejer, da de kan optage store radiale og aksiale belastninger – og i TLU’ens tilfælde belastninger i alle retninger: Tryk, træk og vrid.

Lejernes yderdiameter er 2,6 meter, og deres boring er på 2 meter. Hvert leje vejer cirka 4 tons. De koniske ruller i lejet vejer hver især 18 kilogram og har en længde på 210 millimeter. Lejerne har et bæretal på 18.000 kilo-Newton, hvilket svarer til vægten af 1.800 personbiler af VW Up-typen.

Da der stilles store krav til teststandens pålidelighed, er lejerne designet og fremstillet efter Schaefflers Wind Power Standard, WPOS, som er en kvalitetssikring inden for lejer til vindmølleindustrien, både hovedlejer og gearlejer, som igennem 100 procent proceskontrol sikrer, at alle materialer og fremstillingsprocesser opfylder de specificerede kvalitetskrav, fremhæver Schaeffler.

De store koniske lejer er dimensioneret og analyseret i Schaefflers beregningsprogram Bearinx for at analysere levetid og ikke mindst indflydelsen fra en fleksibel struktur på lejelevetid. Igennem Bearinx er lejeforspændingen analyseret, således at der opnås optimal levetid under de forskellige ekstreme driftsforhold som belastninger og omdrejninger.

Schaefflers ingeniører har analyseret de detaljerede Bearinx-beregninger i forhold til belastningen på hver enkelt rulle, eksempelvis kontaktfladetryk og sikkerhedsfaktorer.

Opvarmningen af de store koniske rullelejer er foretaget med FAG’s Medium Frequency-opvarmningsudstyr. Udstyret består af en induktor og en generator. Induktoren er i dette tilfælde et fleksibelt kabel, der vikles om emnet. Induktiv opvarmning er en hurtig, præcis og effektiv opvarmning af store lejer og lignende dele af stål. 


  • Del denne artikel på Facebook
  • Del denne artikel på Twitter
  • Del denne artikel på LinkedIn

 

 
 
 
 
 
Teknovation
 
 
Teknovation ApS
Sydvestvej 110, 1
2600 Glostrup
T. 46139000
F. 46139021
M. info@teknovation.dk
CVR Nr. 28680392

 
Copyright © Teknovation ApS
All Rights Reserved.
CMS: Scalar Media