13. august 2018, kl. 07:01
Specialiserede virksomheder kan med fordel bidrage til uddannelsen af lærlinge ved at oprette såkaldte deleordninger, hvor flere virksomheder går sammen om en lærling, fremhæver Plastindustrien.
Brancheorganisationen Plastindustrien slår nu et slag for såkaldte deleordninger, hvor flere virksomheder går sammen om en lærling.
Baggrund er, at en del virksomheder i industrien, herunder også i plastbranchen, bliver mere og mere specialiserede om enkelte produkter og ydelser, hvorfor det for nogen kan blive en udfordring fortsat at uddanne lærlinge i fulde aftaler på samme måde som hidtil.
Annonce - artiklen fortsætter under banneret
Herudover der der også i dag pres på virksomhederne for at tage flere lærlinge, og flere virksomheder får bøder, hvis de gør brug af faglært arbejdskraft, men ikke bidrager til uddannelsen heraf.
Deleordningen kører nu med succes andet år, fremhæver Plastindustrien, selvom der stadig også er udfordringer for visse i forhold til at få ordningen til at fungere optimalt.
"Fremtidens arbejdsmarked kommer ikke til at være karakteriseret af at medarbejderne er det samme sted hele livet, så hvorfor ikke give lærlinge erfaring med flere virksomheder allerede i løbet af uddannelsen?," lyder det fra uddannelseskonsulent i Plastindustrien, Jo Dietrich, der fortsætter:
"Vi skal derfor være åbne og afprøve nye former for praktikforløb, som også styrker en række andre eftertragtede personlige kompetencer hos eleven som eksempelvis fleksibilitet, nysgerrighed og samarbejde."
"Det kræver en indsats at få en deleordning op at stå, men man bør betragte det som en investering på lige fod med almindelige uddannelsesforløb og uddannelsesinstitutionerne bør i højre grad tage deleordninger til sig og tilbyde virksomhederne at stå for at arrangere det. I min erfaring sker det ikke i tilstrækkelig grad i dag, da mange skoler er tilbageholdende overfor tanken. Vi er nødt til at følge med tiden, og den er altså til at afsøge nye veje for uddannelsesaftaler, ikke for at ødelægge det eksisterende, men for at styrke og supplere der, hvor der er nye behov som eksempelvis specialisering," konstaterer hun.