Teknovation Logo
robot

 
  • LH2 som flybrændstof (brint) er mere udfordrende end kerosen-flybrændstof, da gassen skal opbevares ved minus 250 grader celsius for at være flydende og kunne anvendes i en jetmotor i de kommende Airbus Zero-e-flytyper.

22. juni 2021, kl. 15:24 

Arbus satser på brinttanke i metal

Flyproducenten Airbus har netop besluttet at satse på opbevaring af brint i tanke af metal i forbindelse med lanceringen af første generations lav-CO2-emissionsbrintfly.


Den europæiske flyproducent Airbus annoncerer nu, at den første version af brintopbevaringsteknologi, der skal udfoldes i den kommende generation af lav-CO2-emissionsfly, skal baseres på tanke i metallegeringer.

Det afslører producenten i forbindelse med lanceringen af to Zero-Emission Development Centers i henholdsvis Bremen i Tyskland og Nantes i Frankrig.

Annonce - artiklen fortsætter under banneret


Målet med ZEDC'erne er at udvikle konkurrencedygtige kryogentanke til opbevaring af flydende brint ved en temperatur på minus 250 grader celsius, der er afgørende for ydeevnen af fremtidige brintfly.

Den industrielle kapacitet skal inkludere produktion af alt fra elementære komponenter til samlinger, systemintegration og kryogentest af de færdige LH2-tanksystemer.

Begge centre skal efter planen være fuldt operationelle i 2023 for at kunne fremstille tanksystemer til de første flyvetest planlagt til 2025, konstateres det.


  • Del denne artikel på Facebook
  • Del denne artikel på Twitter
  • Del denne artikel på LinkedIn

 

 
 
 
 
 
Teknovation
 
 
Teknovation ApS
Sydvestvej 110, 1
2600 Glostrup
T. 46139000
F. 46139021
M. info@teknovation.dk
CVR Nr. 28680392

 
Copyright © Teknovation ApS
All Rights Reserved.
CMS: Scalar Media

Persondata- og cookiepolitik