7. maj 2019, kl. 07:14
AP&T´s patenterede løsning TemperBox gør det muligt at kombinere hårde og bløde zoner i et og samme pressehærdede emne, og baner vej for innovative karosserikonstruktioner og omkostningseffektiv produktion, fremhæver den svenske producent.
AP&T Group meddeler, at koncernen nu introducerer en patenteret løsning for såkaldt partiel pressehærdning af strukturdele till personbiler.
Løsningen TemperBox gør det således muligt at kombinere hårde og bløde zoner i en og samme detalje, hvilket igen baner vejen for stadig mere innovative karosserikonstruktioner og stadig mere ommkostningseffektiv produktion.
Annonce - artiklen fortsætter under banneret
TemperBox kan integreres i over 100 forskellige pressehærdningslinjer fra både AP&T og andre producenter, og således installeres globalt, hvad enten der er tale om en ny-installation eller ombygning af eksisterende linje, og hvad enten linjen tager udgangspunkt i en AP&T-løsning, eller en anden pressehærdeteknik.
Bag opfindelsen står Agim Ademaj, Metakus Automotive, Kassel, Tyskland, som i 2013 påbegyndte et samarbejde mellem AP&T og GEDIA Automotive Group i ligeledes tysek Attendorn, om udvikling og kommercialisering af teknikken, som nu har resulteret i TemperBox.
Processen omfatter præciiionsstyret varmebehandling, som sker i et specielt modul. Efter opvarmning til 930 grader Celsius i en konventionel ovn som eksempelvis AP&T´s Multi-Layer Furnace, flyttes emnet over i TemperBox, hvor valgte dele af emnet skærmes for strålen, mens varmehærdning sker i den øvrige del. Derefter formes og køles emnet ned og den færdige detalje produceres
Med TemperBox kan man altså fremstille emner, som hidtil ikke har været mulige samtidig med at man kan sænke cyklustider og opnå homogene emner, understreger AP&T.