1. december 2022, kl. 16:38
Efter deltagelsen i det første MADE Kickstarter-projekt har Randers Gears A/S fået mod på mere. Aktuelt undersøger virksomheden måder at forbedre og sikre processtabiliteten inden for metalbearbejdning, og hvordan brug af Additive Manufacturing, AM, kan bruges til at reparere eksisterende tandhjul, fremhæver Randers Gears-direktør Lau Akstrup Jensen.
Randers Gears har på det seneste medvirket i et såkaldt Kickstart-projekt i regi af Manufacturing of Denmark, MADE, hvor det blev undersøgt, om den rette spåntagende efterbearbejdning af tandhjul giver afledte energibesparelser hos virksomhedens kunder.
Her handlede det om at finde den rette balance i sletbearbejdningen, så der opnås tilpas reduceret friktionstab i forhold til prisen på den fine spåntagende operation.
Annonce - artiklen fortsætter under banneret
Stabiliteten og energi-effektiviteten af mekaniske gear har central betydning for kundernes konkurrenceevne, når de indgår i eksempelvis en gearkassen i skibe, i et IC3-tog eller i en vindmølle.
I projektet fik virksomheden 30 timers sparring fra Teknologisk Institut og har nu kortlagt, hvordan test på området kan foretages for afsæt i et videre arbejde. Potentialet er stort, men det er for tidligt at sætte beløb på, vurderer Randers Gears-direktør Lau Akstrup Jensen.
Projektet med mulige miljøgevinster er aktuelt på standby, til gengæld er der kommet mere fart på firmaets lyst til at arbejde struktureret med innovation.
Ifølge direktøren, der fortalte om innovationstiltagende ved MADE Årsdag 2022 i november, gav projektet virksomheden lyst til at opsøge andre tilbud i MADE inden for andre emner.
Af den grund er firmaet nu en del af to MADE Samarbejdsprojekter, der også omfatter Danish Advanced Manufacturing Researh Center, DAMRC, og FORCE Technology.
Her undersøger virksomheden muligheder for at forbedre og sikre processtabiliteten inden for metalbearbejdning, og hvordan AM-teknologi med 3D-metalprint kan bruges til at reparere eksisterende tandhjul.