27. januar 2020, kl. 07:28
Med Total Folia introduceres et køle-/smøremiddel, som eliminerer problemer med skumdannelser, bakterier, risiko for allergiske reaktioner og olietåger – vel at mærke uden smøreolie, fremhæver Total.
Sales Manager Kim Frederiksen, Total Denmark A/S, glæder sig over producentens seneste introduktion, Total Folia, der er en patenteret teknologi baseret på biopolymere og særlige additiver:
"Produktet indeholder ikke smøreolie og det giver nogle helt unikke egenskaber i produktets ydeevne samt eliminering af kendte udfordringer i metalindustrien og som i dag ikke findes i traditionelle olieholdige kølesmøremidler på markedet," siger Kim Frederiksen.
Annonce - artiklen fortsætter under banneret
Han oplever, at der ved metalbearbejdning hos udenlandske testvirksomheder opnås både længere standtider for værktøj, og mindre slidtage, samt at håndteringen af produktet er uden behov for beskyttelsesudstyr, da der ingen risiko er for dermatose eller åndedrætsgener fra olietåger. Samtidig noteres en markant reduktion af forbruget af køle-/smøremidlet.
Det glæder han til at introducere også hos danske kunder, og fremhæver i den forbindelse, at Folia er baseret på en særlig biopolymer-teknologi. Folia indeholder derfor ikke emulgatorer eller nogen form for mineralsk eller syntetisk baseret olie, understreger han videre.
Folia danner ikke olietåger, da der ingen VOC-emissioner opstår, eller røgdannelser, ligesom midlet eliminerer skumdannelser, bakterievækst og allergigener med mere. Samtidig tåler Folia højere temperaturer end traditionelle olieholdige køle-/smøremidler. Derudover reducerer man med Folia forbruget af køle-/smøremiddel. Kim Frederiksen forklarer:
”Da Folia ikke er oliebaseret, hænger køle-/smøremidlet ikke fast i spånerne eller på de bearbejdede emner, men forbliver i systemet på maskinen. Det medvirker en betydelig reduktion af forbruget. Effekten af ikke at have oliererede overflader på spån og bearbejdede emner reducerer også behovet og omfanget af rengøringsprocessen betragteligt, og bidrager derfor også til yderligere reduktion af driftsomkostningerne på dette område”.