Underleverandøren Prodan har efter en stor vindmøllekunde flyttede produktionen til Kina og Spanien skiftet kurs og ændret strategi. Det har sikret en solid udvikling, konstaterer virksomheden nu.
Bruttoresultatet hos randersvirksomheden Prodan dykkede sidste år, men samtidigt mere end fordobledes resultatet på bundlinjen.
I år forventer firmaet at fortsætte den positive udvikling på indtjeningssiden og det med et aktivitetsniveau, der er tilbage på det tidligere niveau, fremhæves det.
Annonce - artiklen fortsætter under banneret
Ifølge underleverandøren er baggrunden, at firmaet har ændret kurs fra at være en klassisk underleverandør til nu at være en system- og totalleverandør. Det betyder nye spændende kunder i forskellige brancher, og hvor 60 procent af omsætningen før var vindmøllebaseret, er det nu reduceret til cirka 3 procent.
”Vi udvikler os sammen med kunderne og får relationer, der kommer begge parter til gode. Det er en proces, som vi speedede op, og som vi får afsluttet sidst på året og først i 2020,” siger direktør, Per Hastrup, og fortsætter:
"Vores nye partnerskaber indebærer eksempelvis også forslag til produktændringer, der kan spare kunden penge. Det skaber bedre dækningsgrad for Prodan og lavere omkostninger for kunden. Derudover tilbyder vi også lagerhotel og logistikløsninger med egne lastbiler.
”På et tidspunkt var det meget populært at outsource. Nu insourcer vi. Vi laver faktisk en virksomhed i virksomheden. Vi går ud til nogen, der får lavet serieproduktion ude, måske i Østen, og så køber vi nogle nye maskiner med robotter. Hermed undgår vores kunder blandt andet at flytte komponenter rundt mellem sine leverandører," tilføjer direktøren.
Direktøren uddyber, at det har været en tidskrævende proces at vende virksomheden fra at være baseret til vindmøllebranchen til nu at være system- og totalleverandør. Det har også krævet nye kunder og partnere, for at konceptet kunne lykkedes. Der er således blevet investeret i de nye kunder, der ser muligheder i det nye koncept. Her er prisen selvfølgelig et vigtigt parameter, hvor virksomheden ønsker at være konkurrencedygtig, konstateres det.