Teknovation Logo
robot

 
  • I forrige weekend samlede industritekniker.nu sine rollemodeller hos Masentia A/S i Odense, hvor de blev introduceret for en række maskinløsninger og en række kommende aktiviteter blev "pudset af".

12. februar 2019, kl. 07:48 

Industritekniker-uddannelse i fremgang

Flere og flere unge vælger uddannelsen som enten industritekniker eller værktøjsmager. I år er der på landsplan startet 380 nye elever på Grundforløb 2. Det er det højeste antal i mange år.


Tiltaget industritekniker.nu, som blandt andet finansierer sine markedsføringsaktiviteter via fondsmidler, har medvirket til at skabe synlighed på uddannelserne industritekniker og værktøjsmager, og det bærer frugt, viser tal fra årets optag på de tekniske skoler, hvor 380 begyndte på GF2 her i januar. Hertil kommer næste optagelsesrunde til august, hvor industritekniker.nu, som blev stiftet for fire år siden, vurderer, at det er realistisk med minimum 120 flere elever på GF2. 

”Kan vi komme på den anden side af 500 på landsplan, vil det være superflot,” siger Preben Nyhus, der siden 1. oktober sidste år har været erhvervs- og uddannelseskonsulent hos industritekniker.nu med base i Spinderihallerne i Vejle. Tidligere har han arbejdet med automationsløsninger hos Flextek og CNC.dk.

Annonce - artiklen fortsætter under banneret


Mere end 500 lærlinge vil være det dobbelte af antallet i 2010. Til sammenligning blev der i 2015 optaget 356 elever på de to uddannelser, i 2016 steg tallet til 384 elever, i 2017 yderligere til 398 elever, mens der sidste år blev optaget 442 i alt, hvoraf lige under ti procent er kvinder.

Tallene for januar-optaget i år viser, at 346 vil være industriteknikere, mens 34 vil være er værktøjsmagere. Topscorer er Techcollege, Aalborg, som er fyldt op med 46 elever og sågar har unge stående på venteliste.

Fundamentet i industritekniker.nu-arbejdet med at synliggøre de to uddannelser er de mange supportteams. Det er typisk spåntagende virksomheder og maskinforhandlere, som er medlemmer. I alt er der ni supportteams med 115 medlemmer rundt om i landet. De bidrager med en stor del af finansieringen.
Hovedparten af de økonomiske midler til blandt andet markedsføringskampagner kommer fra fonde. Den seneste kampagne, som er finansieret via Industriens Fond, omfattede biografspot og outdoor-reklamer i flere større byer.

I industritekniker.har man nu besøgt en del folkeskoler og uddannelsesinstitutioner og er klar med et nyt pilotprojekt, som for øjeblikket er ved at blive udviklet målrettet 15 elever fra 8. klasse fra Gørding Skole Fortuna ved Esbjerg. Preben Nyhus skal stå for projektet sammen med Ole Olesen Erhvervsplaymaker fra Esbjerg Kommune:

”Eleverne skal få en fornemmelse af, hvad en industritekniker laver, så vi laver et miniforløb, hvor de selv er med i alle produktets processer gennem produktionen. Vi tager udgangspunkt i et produkt, som de kender fra deres hverdag, en mobiltelefonholder som kan stå på et bord,” forklarer Preben Nyhus.

”Eleverne får så til opgave at finde den rigtige løsning på, hvordan produktet skal 3D-tegnes, designes og produceres. Og til formålet medbringer vi en 3D-printer, som kan printe emner i størrelsen 200 x 200 mm. Vi forsøger at lave et realistisk projekt, som efterfølgende skal praktiseres i stor skala på virksomhedsbesøg,” tilføjer han.

Projektet strækker sig over seks uger fordelt på seks hele dage og er støttet af Esbjerg Fonden.

Et andet tiltag er de såkaldte rollemodeller, som i øvrigt er støttet af Nordea-fonden. Industritekniker.nu har tilknyttet 12 rollemodeller, som enten lige har fået deres svendebrev eller er i gang med uddannelsen. Ud over at de fungerer som ambassadører for faget, deltager de på uddannelsesmesser. De har også deltaget i en intern udviklingsdag på Fyn, hvor Masentia lagde hus til arrangementet, og hvor rollemodellerne var med til at finde på nye tiltag, der kan sætte yderligere i fokus på de to fag.

”Det er en fremragende idé. Rollemodellerne er gode til at kontakte skoleeleverne. De taler jo med dem i øjenhøjde,” siger Preben Nyhus og peger på den store udfordring – synlighed.

”Forudsætningen for at kunne vælge de to fag er jo, at de unge kender dem. Og vi kan tydeligt mærke på de unge og især deres forældre – når vi møder dem på skolebesøg og på uddannelsesmesser – at de ikke kender noget til fagene,” siger Preben Nyhus. 


  • Del denne artikel på Facebook
  • Del denne artikel på Twitter
  • Del denne artikel på LinkedIn

 

 
 
 
 
 
Teknovation
 
 
Teknovation ApS
Sydvestvej 110, 1
2600 Glostrup
T. 46139000
F. 46139021
M. info@teknovation.dk
CVR Nr. 28680392

 
Copyright © Teknovation ApS
All Rights Reserved.
CMS: Scalar Media

Persondata- og cookiepolitik