Teknovation Logo
robot

 
  • Flere og flere virksomheder tager AM til sig, og udviklingen går hurtigt, og nu også inden for 3D-metalprint, vurderes det i Wohlers Report 2020.

23. marts 2020, kl. 13:29 

Solid global vækst for AM

Additive Manufacturing, AM, eller bare 3D-print, om man vil, er nu en produktionsklar proces, der ikke kun bruges til nicheprodukter, men også til mere mainstream fremstilling, konkluderes det i amerikanske Wohlers Report for 2020.


Den amerikanske Wohlers Report betragtes af mange som bibelen inden for prognoser og statistikker for AM. 2020-udgaven af rapporten viser, at det globale marked fortsætter den store vækst - og at potentialet er langt større end man hidtil har set.

Det samlede salg af maskiner og services inden for AM steg sidste år med 21 procent til cirka 12 milliarder dollars, og der blev solgt 22.115 industrielle maskiner, hvilket er en vækst på 14,7 procent i forhold til året før.

Annonce - artiklen fortsætter under banneret


Inden for 3D-metalprint er der også stor vækst - især i salget af materialer, hvor metal oplevede en vækst på 27,9 procent - kun overgået af polymerpulver som eksempelvis nylon.

Wohlers bemærker, at 3D-metalprint gør et imponerende indhug i produktionen af slutemner, og at der hos virksomhederne er en øget villighed til at ændre produktionsprocesser, når 3D-metalprint viser sig at være mere omkostningseffektiv eller i stand til at forbedre produktydelse og værdi.

3D-metalprint er nu accepteret som en omkostningseffektiv produktionsproces til nogle af de mest krævende emner, påpeger rapporten videre. Teknologien bliver derfor i stigende grad integreret i produktionslinjer sammen med en række andre processer, som i fællesskab skal sikre kvaliteten af slutproduktet. Efterhånden som AM er modnet til serieproduktion, handler det derfor mere om løsningerne og mindre om selve teknologien.

"Flere og flere begynder at interessere sig for, hvad 3D-print kan gøre for dem, og hvornår det giver mening at bruge det. Det er nogle vigtige spørgsmål at stille sig selv, for i dag kan vi printe det meste, men det betyder ikke, at det giver mening at printe det. Vi ser dog, at potentialet er der hos størstedelen fremstillingsvirksomhederne – det handler derfor om at finde frem til, hvad der skal printes, og udnytte de muligheder teknologien giver for at skabe merværdi i produkterne," lyder det fra Jeppe Byskov, souschef på Teknologisk Institut.

Danmark er også med i rapporten, og med tal fra Danish AM Hubs seneste rapport kan man se, at 25 procent af danske virksomheder i dag bruger AM - stadig mest til prototyper men i stigende grad også til slutproduktion. Dog fremgår det, at der er behov for mere uddannelses- og træningsfokus, da danske industrivirksomheder oplever en udfordring, når der skal rekrutteres medarbejdere med AM-kompetencer.

Wohlers Report spår således, at AM vil fortsætte væksten. I dag tegner teknologien sig kun for ca. 0,09 procent af fremstillingsmarkedet, men, hvis den tager bare 5 procent, ville det betyde en omsætning omkring 640 milliarder dollars - og Wohlers mener, at potentialet er større end det.

Den fulde rapport på mere end 380 sider kan bestilles hos Wohlers Associates. 


  • Del denne artikel på Facebook
  • Del denne artikel på Twitter
  • Del denne artikel på LinkedIn

 

 
 
 
 
 
Teknovation
 
 
Teknovation ApS
Sydvestvej 110, 1
2600 Glostrup
T. 46139000
F. 46139021
M. info@teknovation.dk
CVR Nr. 28680392

 
Copyright © Teknovation ApS
All Rights Reserved.
CMS: Scalar Media

Persondata- og cookiepolitik