22. november 2024, kl. 15:02
Danske virksomheders aktiviteter i Sydøstasien stiger kraftigt i disse år, fortæller en aktuel DI-analyse. Derfor sætter DI nu turbo på indsatsen for at hjælpe virksomheders etablering og drift i lande som Thailand, Vietnam, Malaysia, Singapore, Filippinerne og Indonesien.
Antallet af danske datterselskaber i de sydøstasiatiske lande er vokset markant siden 2015 og nåede i 2022 næsten 600 selskaber med 169.000 ansatte. Til sammenligning har danske virksomheder i USA cirka 86.000 ansatte, og der er nu flere danske datterselskaber i Sydøstasien end i Kina. Derfor er tiden lige nu rigtig, til at DI i denne måned opretter en såkaldt Asia Hub – en omfattende hjælp til danske virksomheder, der vil etablere sig eller udvide i Sydøstasien.
Det siger sig selv, at en række markeder med i alt godt 600 millioner indbyggere og en stærkt opadgående økonomi byder på muligheder for mange danske virksomheder. Det har de heldigvis for længst opdaget, så der er virkelig brug for DI’s service, hvor virksomhederne får adgang til en mangfoldighed af rådgivere med indsigt i hele Sydøstasien, siger administrerende direktør Lars Sandahl Sørensen, DI, i forlængelse af DI’s partnerskab er indgået med rådgivningsvirksomheden Acclime. Aftalen tilbyder danske virksomheder adgang til 1.400 medarbejdere med servicer i otte forskellige lande. DI har i forvejen eksperter fordelt på kontorer i Berlin, Bruxelles, New York, Chennai, Mumbai, Shanghai, Seoul og Nairobi.
Annonce - artiklen fortsætter under banneret
DI er den centrale indgang og en one-stop-shop i forhold til at navigere i kompleksiteten, så virksomhederne kan koncentrere sig om at etablere, udvikle og drive virksomhed.
Ud over at være nogle store markeder for danske virksomheder i sig selv, så har Sydøstasien den fordel, at der er gode frihandelsaftaler, etableringen og driften er ikke pålagt så meget bøvl og byrder som i Europa, og så besidder landene en veluddannet ung arbejdskraft. Sydøstasien er en hidtil ret overset region – og der er masser af fremtid, påpeer Lars Sandahl Sørensen.
Tidligere var Kina landet, som flest ville udvide forretningen i. Men en aktuel DI-rundspørge til 289 virksomheder med udenlandsk engagement fortæller, at 40 procent nu ønsker at udvide forretningen i Sydøstasien og nærliggende lande. Det er næsten lige så mange virksomheder, som satser på Indien, og flere end noget andet område i verden.
DI’s service falder på et tørt sted, for virksomheder er for længst begyndt at trække mod de sydøstasiatiske lande. Normalt ville DI åbne et kontor i et eller flere af de pågældende lande, men med aftalen med Acclime kan DI servicere de danske virksomheder med dybere, grundigere og mere omfattende hjælp i alle de sydasiatiske lande, fremhæver Lars Sandahl Sørensen.