4. november 2024, kl. 09:38
I projektet ”Fra AMU til faglært,” der er støttet af Tietgenfonden med tre millioner, skal fire erhvervsskoler nu samarbejde om at udvikle modeller og metoder, der gør opkvalificering mere tilgængelig og overskuelig for ufaglærte.
Erhvervsskolen Tradium er i samarbejde med erhvervsskolerne Mercantec, Aarhus Tech, og Viden Djurs nu i gang med modelprojektet ”Fra AMU til faglært,” der skal motivere både ledige og beskæftigede ufaglærte til at blive opkvalificeret.
"Projektet har en stærk ambition om at gøre ufaglærte til faglærte – og dermed imødekomme virksomhedernes behov for kvalificeret faglig arbejdskraft. Den ambition vil vi gerne bakke op om hos Tietgenfonden. Vi glæder os til at se, hvordan det nye tværgående samarbejde mellem de fire store erhvervsskoler, relevante jobcentre og virksomheder i de fire kommuner kan skabe en model, der kan gøre en positiv forskel for borgere og erhvervsliv," siger uddelingschef Christine Paludan-Müller, Tietgenfonden, som har støttet med tre millioner kroner.
Projektets mål er at finde veje til at sikre en socialt bæredygtig inklusion på arbejdsmarkedet og styrke den enkeltes jobmuligheder. Fra AMU til faglært fokuserer derfor på at udvikle modeller og metoder, der kan gøre opkvalificering mere tilgængelig og motiverende, anfører direktør Lars Michael Madsen, Tradium:
"Både blandt ufaglærte ledige og ufaglærte i job har mange negative erfaringer med uddannelse fra blandt andet folkeskolen. Samtidig vokser kravene til de ufaglærte på arbejdspladserne. Derfor er vi nødt til at skabe nye veje for dem, som mangler de erhvervsfaglige kompetencer, der bliver efterspurgt på arbejdsmarkedet nu og fremover – og her er ambitionen, at ”Fra AMU til faglært” bliver vejviser," fortæller Lars Michael Madsen.
En af vejene til opkvalificeringen skal være gennem AMU-kurser, der sættes sammen i forløbspakker. Det skal give ufaglærte en tydelig og nem vej til faglært status og et EUD-svendebrev, samtidig med at det bliver til en reel løftestang i at sikre virksomhederne de kompetencer, de har brug for.