26. februar 2019, kl. 07:03
Metalstøberiet UG Metal A/S i Hedensted har på kort tid lukket flere ordrer i flere brancher. De ekstra kundesegmenter, som vælger støbning på lige fod med traditionel bearbejdning, har derfor givet øget travlhed.
Et Indtog i flere brancher sker aktuelt sideløbende med, at UG Metal oplever en øget efterspørgsel på støbning af specialemner i mindre serier fra eksisterende kunder.
Aktivitetsniveauet i både kokillestøberiet og metalstøberiet er derfor højt i øjeblikket, fortæller direktør Mikkel Udengaard. Han mener, der er flere årsager til gennembruddet, men især én faktor spiller ind:
”Der er kommet mange innovative designere til. Især inden for design- og boliginteriør. De ser nye muligheder i materialerne, og det smitter af på produktionsprocessen. Her er støbning af for eksempel bordben og stoleben i aluminium blevet et reelt alternativ”, siger han, og tilføjer, at man også har fremstillet flere emner i bronze i kategorien boligudsmykning.
Mikkel Udengaard fornemmer, at iværksætteriet trives i bedste velgående i det nye kundesegment. Flere henvender sig i hvert fald for at høre om mulighederne ved støbning:
”Det er typisk mindre virksomheder med få produkter, som måske har fået hul igennem til andre lande. Det kræver et andet set-up, og her kan støbning være med til at holde produktionsomkostningerne nede. Selv i små serier.”
Mikkel Udengaard ser stort potentiale i de tilføjne samarbejder. De passer godt ind metalstøberiets strategi, hvor der både er plads til udvikling af prototyper og decideret serieproduktion.At man i løbet af kort tid har oparbejdet en god portion erfaring i både møbelbranchen og byggeindustrien, kan blive værdifuldt i fremtiden. Specielt i forhold til en målrettet salgsindsats:
”Vi kan dokumentere, at der er noget at hente ved støbning. Det kan gøre en stor forskel, når vi selv skal opsøge kunderne. Vi starter ikke fra nul, men er allerede i gang,” fastslår Mikkel Udengaard.